Mamo, chcę czytać! Kiedy rozpocząć naukę czytania?
Niewątpliwie umożliwienie dziecku kontaktu z czytaniem w wieku przedszkolnym to słuszna i owocna inwestycja w jego późniejszą naukę szkolną. Nie ma artykułów, badań i wytycznych specjalistów, które jasno wskazywałyby czas, w którym rodzic powinien podjąć decyzję o wprowadzeniu w życie dziecka nauki czytania. Przyczyna jest prosta. Każde dziecko rozwija się swoim tempem, posiada własne predyspozycje, indywidualne zdolności a przede wszystkim wykazuje gotowość do nauki czytania w różnym okresie. Naszym zadaniem jest umiejętnie wychwycić sygnały, które wskazywać będą, że to jest odpowiedni moment na opanowanie tej umiejętności.
Przeważnie dzieje się to około 5-6 roku życia dziecka. Nie trzeba jednak zwlekać do tego okresu. Każdy rodzic może indywidualnie, na swój sposób przy wsparciu odpowiednich pomocy dydaktycznych oswajać swoje dziecko z literkami i ich brzmieniem. Pamiętajmy, że rozpoznawanie i nazywanie liter to cenna umiejętność mająca ogromny wpływ dla rozwoju dziecka.
Tak naprawdę zawsze jest dobry moment na proces oswajania i zapoznawania dziecka z czytaniem. Naukowcy przekonują, że już w brzuchu matki warto czytać dziecku na głos. Przybliża to naszemu nienarodzonemu jeszcze maleństwu zapoznanie się i oswojenie z brzmieniem, tonacją i głosem matki. Głośne czytanie daje poczucie bliskości i bezpieczeństwa.
Uwaga na nasze ambicje
Wczesne oswajanie dziecka z czytaniem ma przede wszystkim za zadanie ułatwić mu naukę w przyszłości, a nie sprawić, że w wieku 6 lat będzie płynnie, samodzielnie czytać.
Niestety nasze ambicje i oczekiwania często przysłaniają nam rzeczywisty obraz umiejętności i możliwości naszego małego dziecka. Kierując się jego dobrem i zapewnieniem mu jak najlepszego startu w życiu dorosłym, zupełnie niepotrzebnie za wszelką cenę próbujemy przyspieszyć pewne etapy jego rozwoju, w tym umiejętność czytania. Postępowanie takie przynosi odwrotny skutek niż zamierzony, wzbudzając przy tym niechęć dziecka do nauki czytania co przełożyć się może na późniejsze efekty i osiągnięcia szkolne. Pozwólmy na naturalność i swobodę dziecka w tym procesie. Zachęta, a nie przymus jest kluczem do sukcesu w nauce czytania. Nie nauka a zabawa sprawi naszemu dziecku największą radość i pobudzi jego zainteresowanie.
Cenne pomoce i zabawki pomocne przy nauce literek dla dzieci i czytania
Już od pierwszych miesięcy żucia dziecka dzięki dostępnym pomocom dydaktycznym i zabawkom każdy rodzic ma możliwość oswajania dziecka z czytaniem. Przy wyborze odpowiednich pomocy rodzice powinni kierować się kilkoma cennymi wskazówkami:
- Atrakcyjność zabawek i pomocy dydaktycznych
- Nauka bez stresu
- Stopniowanie trudności
- Aktywny udział rodzica w zabawie
- Nauka w ruchu (w przypadku najmłodszych)
- Nauka przez zabawę
Najlepsze zabawki do początkowej nauki czytania:
- Klocki drewniane z literkami
- Chodzik z klockami i liczydłem dla najmłodszych
- Memorki
- Literki dla dzieci
- Książeczki
- Tablice
- Magnesy z literkami
- Stempelki z alfabetem
Nauka przez naśladownictwo
Każdy rodzic wcześniej czy później przekona się, że największa wiedza i umiejętności, które zdobywa nasze dziecko, pochodzi od naśladownictwa. Papugowanie to idealny sposób na praktyczną naukę wartościowych i tych mniej przydatnych umiejętności. Najprostszym więc sposobem na wzbudzenie u dziecka zainteresowania książką oraz przekazanie mu pasji czytania jest pokazanie mu, że czynność ta i w życiu rodziców również odgrywa dużą rolę.
Pamiętaj! Twoje dziecko wciąż próbuje nowych rzeczy. Nie kieruje się przy tym wytycznymi i schematami rozwoju. Nie potrafi jasno określić, czy nabrało ,,gotowości do nauki czytania” czy też nie. Dlatego tak ważne jest kierować się rodzicielską intuicją, obserwować rozwój naszej pociechy, zachęcać do poznania i nabycia nowych, co raz to trudniejszych umiejętności. Jeśli wszystkie te czynności przebiegać będą bez poczucia stresu, presji i napięcia, nasze dziecko wcześniej czy później stanie się pasjonatem niesamowitych bajkowych opowieści.
Przeczytaj również: