Na Dzień Dziecka 10% rabatu na wszystko! Kod rabatowy: ZZDD16

798 464 234

pon-pt 10:00-18:00

Rozwój umiejętności manualnych

Zabawki wspomagające rozwój dzieci

Rozwój umiejętności manualnych

Rozwój małego dziecka od momentu jego urodzenia przechodzi różne etapy począwszy od podstawowych czynności ruchowych, do jakich zalicza się siadanie, stawanie i chodzenie, przez naukę samodzielnego jedzenia, a na dalszym etapie rozwój mowy i czynności poznawczych oraz pierwszych kroków w kierunku pisania. Te ostatnie rozpoczynają się znacznie wcześniej niż w momencie, kiedy maluch sięgnie po pierwszą kredkę. Przygotowują go do tego zabawy manipulacyjne, które kształtują mięśnie dłoni i palców ucząc chwytu pesetowego i opanowania umiejętności celowego operowania narzędziami. Wspomagać go powinny na tym etapie rozwoju różnego typu zabawki – np. zestaw kreatywny czy tablica do pisania kredą. Dzięki tego typu akcesoriom, będziecie mieli Państwo pewność, iż maluch rozwija się w prawidłowym tempie i buduje pozytywne przyzwyczajenia, które ułatwią mu nabywanie kolejnych umiejętności.

 

Pierwsza kreska - nauka rysowania dla dziecitablica do pisania kredą

Wiekiem, w którym maluch zaczyna eksperymentować z rysowaniem jest okres około pierwszego roku życia, ale z uwagi na indywidualne różnice jedne dzieci zaczynają wcześniej, inne nieco później. Wszystko zależy bowiem zarówno od form aktywności dziecka, ulubionych zabaw oraz zainteresowania ze strony rodziców, wyrażanego również poprzez chęć wspólnego spędzania czasu. Pierwsze kreski są zazwyczaj przypadkowe, a trzymanie narzędzia niestabilne. Dopiero, kiedy maluch zorientuje się, jaki efekt wywołuje przesuwanie pisakiem po papierze bądź innej powierzchni zaczyna skłaniać do tworzenia „arcydzieł” w sposób przemyślany. Fascynacja nową czynnością sprawia, że dziecko rysuje na wszystkim, co wydaje mu się interesujące. Na tym etapie warto pomyśleć o przygotowaniu odpowiednich materiałów, aby uniknąć malowania ścian. Najlepszym rozwiązaniem bywa tablica i kreda, która jest łatwo zmywalna i nie wymaga naciskania. Warto zwrócić uwagę na to, że dziecko na tym etapie dopiero poznaje możliwości swojej dłoni i nie jest w stanie jeszcze dostosować nacisku do potrzeb. W ofercie sklepu ZieloneZabawki.pl można znaleźć praktyczne tablice samoprzylepne, które umieszcza się w dowolnym miejscu w zasięgu możliwości dziecka, czy też tablice stojące.

Ćwiczenia dłoni i kreatywność

Ważnym elementem rozwijania procesu rysowania jest ćwiczenie mięśni dłoni. Specjaliści twierdzą, że najlepsze efekty zapewnia lepienie wszelkiego rodzaju mas, a nawet zagniatanie ciasta. Zabawa z modeliną czy plasteliną, a jeśli jej nie ma z masą solną doskonale ćwiczy i kształtuje mięśnie dłoni. Na kolejnych etapach warto też zapewnić dziecku specjalne zabawki kreatywne, które wymuszą operowanie dłońmi i palcami w mniej czy bardziej precyzyjnym zakresie. Do takich zabawek zalicza się wszelkiego typu układanki, przybijanki, stempelki, a na późniejszym etapie rozwoju także koraliki do nawlekania. Drugim ważnym elementem wymagającym rozwijania wraz z cechami fizycznymi jest kreatywność. Nie można przecież rysować nie mając pomysłu na to, co ma się znaleźć na obrazku. Zabawki kreatywne nie tylko pozwalają na poznawanie, utrwalanie i komponowanie ze sobą kolorów, ale też uczą kształtów, zasad kompozycji, planowania powierzchni i wielu innych przydatnych cech. Jedną z ciekawszych zabawek wspomagających naukę rysowania są kolorowanki, nie tylko na papierze, ale również malowanki na tkaninach, płytkach czy też szablony dla dzieci.nauka rysowania dla dzieci

 

Tablica nie tylko do rysowania 

Przygotowanie do pisania

Wydawać by się mogło, że wypełnianie barwami kolorowanek czy rysowanie na kartkach papieru to zwykła forma zabawy, która ma za zadanie uatrakcyjnić maluszkowi czas. Jednak za rysowaniem stoi szereg korzyści, które w dalszych etapach znajdują odniesienie do rozwoju dziecka. Właśnie dlatego warto wspierać artystyczne zainteresowania pociech, ponieważ wpływają one na efektywność nauki, kreatywności i wyobraźni, już w późniejszych latach. Proces rysowania pełni w zasadzie dwie funkcje. Pierwszą z nich jest funkcja poznawcza, dzięki której dziecko uczy się nie tylko operować narzędziem, ale też utrwala kolory, nazwy i kształty przedmiotów, poznaje zasady kompozycji, wiedzę o otaczającym świecie, uczy się zależności symboli graficznych od ich realnych odpowiedników, poznaje sposoby wyrażania siebie poprzez rysunek, co jest jedną z prostszych form komunikacji. Druga funkcja to fizyczne ćwiczenie mięśni dłoni przygotowujące malucha do pisania. Każdy kolejny rysunek, każde kolejne doświadczenie pozwala mu lepiej panować nad mięśniami, lżej i w sposób bardziej konstruktywny trzymać kredę czy kredkę, a następnie odwzorowywać nią określone kształty, aż do precyzyjnych symboli literowych. Sześciolatek już nie powinien dziurawić kredką kartek i powinien dostrzegać różnicę pomiędzy siłą, jakiej potrzebuje do rysowania kredą na tablicy czy kredką na papierze.